יום חמישי, 16 בפברואר 2012

כיצד להסביר לילדים משמעויות של פעולות חשבון?


כיצד להסביר לילדים משמעויות של פעולות חשבון?
שלמה יונה

בקיץ האחרון התנדבתי להצטלם כשאני מלמד קבוצת תלמידים קטנה משמעויות שונות של פעולות חשבון. את מערכי השיעור כתבה  תלמה גביש.  

מה המטרה של הסרטונים? להראות להורים ולמורים דגם של שיעור שבו מלמדים ילדים חומר בחשבון של בית ספר יסודי. מדוע דגם? כי הנושאים מורכבים ויש עוד שלבים קודמים ושלבים מאוחרים לשיעורים שכאלה -- הסרטונים רק מדגימים מהלך של שיעור.

ההבנה המתמטית של כל אחת מפעולות החשבון מתחילה במשמעות הפעולה ובקשר שלה למציאות, או במילים אחרות, איזה סוג של פעולה חשבונית מתאים לפתרון בעיות שונות במציאות.

כאשר בשלב מוקדם של הלימוד הילדים רואים כיצד מצבים שונים מובילים לאותו הפתרון וכיצד אותו התרגיל מייצג בעיות שונות הם מסוגלים לגשת לפתרון בעיות מגוונות ביעילות, בביטחון ומתוך הבנה.

תלמידים והורים (ובאופן מצער גם מורים, לפעמים) סבורים שהעיקר הוא פתרון טכני של תרגילים. זה אמנם חשוב ושימושי, אבל מחשבונים ומחשבים עושים זאת במהירות רבה יותר, ביעילות רבה יותר וללא טעויות. המיומנות החשובה ביותר דווקא מוזנחת והיא היכולת לקבל בעיה בשפה טבעית, להבין מהו מידע עודף ושאינו רלוונטי ומה המידע הנחוץ ואיזה מידע חסר ומשם להבין מהו התרגיל או מהי סדרת התרגילים שיש לנסח ולפתור כדי להגיע לפתרון (או לידיעה שיש יותר מפתרון אחד או שאין פתרון). לעתים יש לבעיה יותר מדרך אחת לפתרון ואז יש צורך להעריך מהי השיטה היעילה בהקשר שתביא לפתרון טוב ומוצלח. תלמידים צריכים ללמוד לחשוב. תלמידים צריכים להיות מסוגלים גם להמציא בעצמם בעיות מתאימות ולא רק לפתור אותן.

ישנם ארבעה סרטונים:



הנה סיכום של שיעור ארוך ומלא בסדנת המתמטיקה שלימדתי בשנה שעברה בבית הספר עמל. השיעור עסק במשמעויות של חיבור ובשתי משמעויות החיסור שרואים גם בסרטון: חיסור של גריעה וחיסור של הפרדה. [שיעור מספר 7 בסדנת המתמטיקה]


והנה סיכום של שיעור המשך בסדנת המתמטיקה שלימדתי בשנה שעברה ובה עסקנו במשמעויות נוספות של החיסור ובפרט בנושא שבו עוסק הסרטון: חיסור של השוואה וחיסור של השלמה לשלם. [שיעור מספר 8 בסדנת המתמטיקה]

אגב, לחיסור יש יותר משמעויות. ההכרות של כולן מסוכמת בשיעור הסיכום שלימדתי בסדנת המתמטיקה בשנה שעברה [שיעור מספר 9 -- סיכום 6 משמעויות החיסור]


לצד הסרטון אפשר להעזר בסיכום של שיעור מלא בנושא משמעות הכפל שלימדתי בשנה שעברה בסדנת המתמטיקה. [שיעור מספר 10 -- משמעות הכפל]


לצד הסרטון אפשר להיעזר בסיכום מתוך שיעור על משמעויות של חילוק שלימדתי בסדנת המתמטיקה בשנה שעברה. שתיים מהמשמעויות שעסקתי בהן בשיעור מופיעות בסרטון. הנושא מורכב ואין מלמדים אותם "זבנג וגמרנו". התהליך ארוך. [שיעור מספר 11 -- משמעויות של חילוק]

אין זה מאוחר ללמוד את המשמעויות הללו גם בכיתות מאוחרות יותר. היכולת להבחין בדקויות ולתרגם בעיה מילולית לתרגיל המתאים מפתחת את החשיבה של הילדים ונותנת בידם כלי חשוב להמשך להמשך הלימודים.

הורים ומורים שמעוניינים להבין את העקרונות ורוצים ללמוד ללמד את הילדים באופן שכזה או מעוניינים להשתמש בגישת ההוראה מוזמנים להצטרף בחינם להכשרה שאני עורך בהתנדבות להורים בכפר יונה. כדי להבין מדוע חשוב להורים לעבור הכשרה שכזאת אני מציע לקרוא את דבריו של הפרופסור למתמטיקה מהטכניון, רון אהרוני.

אני מקווה שנצלם סרטונים נוספים שבהם מוסבר חומר יסודי ומודגמים עקרונות של הוראת חשבון של בית ספר יסודי ושזאת רק הסנונית הראשונה. 


המורה,





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה