יום רביעי, 18 באפריל 2012

אחריות אישית ומתמטיקה


אחריות אישית ומתמטיקה

מצא את השגיאה
מתוך הפרסומת לארנק של גוגל
גדולת המתמטיקה היא גם מכשלתה, היא דורשת בנייה עקבית של מבני חשיבה. דמיינו לכם אבני דומינו שנשענות זו על זו: דיי באחת שתתרופף ומיד יתמוטט המבנה כולו. מאחר שכל שלב קשור ואחוז בשלבים הקודמים לו, נדרשת מהלומד שליטה בשלבים כולם. העיסוק במתמטיקה דורש דייקנות, הבנה ואוטומטיזציה ואין כאן רחמים: טעית? -- לא יועילו התירוצים כגון, זו דעתי. מכאן שגדולתה של המתמטיקה היא בלכידות של יחידותיה ובאובייקטיביות חסרת הפשרות של דרישותיה. בשל כך, היא מחנכת למשמעת פנימית ומחייבת קבלת אחריות אישית על התוצאות.

מצא את השגיאה: יש להזמין את הילדים ולהציע להם להביע את דעתם, לענות ולהשתתף בדיון. אנחנו מסבירים כל טענה. את הטעויות מזהים, מבינים ומתקנים ומהתהליך הזה לומדים. אין לעג ואין בושה לטועים. למעשה, מתשובות שאינן מדויקות ומטעויות לומדים לפעמים הרבה יותר מאשר מרצף מושלם של תשובות נכונות "מהספר". המסר החשוב שעלינו להעביר לילדים הוא שהכול טועים. שגיאות אין מכסים ואין מטייחים ואין מסתירים. שהחכמה היא לאתר את השגיאות, לתקן אותן וללמוד מהן. כך נוכל להימנע מחלקן בעתיד וגם אם נטעה נדע כיצד לנהוג. 

המורה,

תגובה 1:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק