יום חמישי, 19 באפריל 2012

כיצד לעבוד עם שלושה סוגי תלמידים?


כיצד ניתן לעבוד עם שלושה סוגי תלמידים אלה?

הדגמה

סיפורים חשבוניים

הנושא: אילו סיפורים חשבוניים מסתתרים בתמונות שלפניכם?

הדרכה לילד המתקשה

כמה ילדים בתמונה? (מנייה)
האם כולם ביחד?
כמה במים?
כמה מחוץ למים?
איך אנחנו יודעים שאלו שמחוץ למים היו קודם במים? (הטיפות).
אם גם הם היו במים, כמה ילדים היו קודם במים?
קודם היו 7 ילדים במים, 2 יצאו מהם, מה אפשר לשאול?
איך נכתב התרגיל?
ראוי ללוות את הדיאלוג עם הילד בחיזוקים חיוביים כדי להגביר את בטחונו.

הדרכה לילד השולט בחומר

מ: הסתכל בציור וספר את הסיפור:ת: שבעה ילדים התרחצו בבריכה. שנים מהם יצאו מהמים. כמה ילדים נשארו במים?מ: מהו התרגיל?

הדרכה לילד היצירתי

מ: ראינו שהתרגיל 5 = 2 - 7 מתאים לסיפור שסיפרנו, אבל פה יש עוד תרגיל, איזה סיפור יתאים לתרגיל הנוסף?ת: היו 7 ילדים. ל-3 מהם אין שיער שחור. לכמה ילדים יש שיער שחור?ת: יש לי סיפור, אבל הוא לא לפי התרגיל.מ: מעניין לשמוע, ספר לנו.
ת: בתמונה יש שבעה ילדים. ראשו של ילד אחד שקוע במים. ראשם של כמה ילדים אינו שקוע במים?ת: 7 ילדים התרחצו בבריכה. 3 מתוכם הן בנות. כמה בנים התרחצו?
אפשר, כמובן, להציע עוד הצעות, כמו:
3 בנות היו בקבוצה, אחת יצאה מהמים. כמה בנות נשארו במים?4 בנים בתמונה 3 במים, כמה בנים מחוץ למים?5 ילדים משכשכים במי הבריכה. שני ילדים יצאו ממנה. כמה ילדים יושבים על כסא-נוח? (אפס). בהומור ניתן להראות שאין קשר בין הנתונים שנבחרו לבין השאלה.
המורה תיקבע לעצמה עד כמה היא מעונינת להתמקד בשני התרגילים הנתונים ועד כמה היא מעונינת בהפלגה מעבר להם.
הערה כמו: "סיפרת סיפור חשבוני יפה, אבל היום נשתדל לספר רק סיפורים הקשורים לתרגילים שלפנינו", עשויה למקד ילד יצירתי, שאינו ממוקד, בנושאים שבהם יש לעסוק. לפעמים ילדים כאלה מאבדים חומר ונכשלים, למרות כישוריהם.
כל הילדים משתתפים בדיון הקבוצתי. האזנה הדדית מפרה את הלמידה של כל הילדים.

* נכתב על ידי תלמה גביש ומפורסם באישורה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה