יום שני, 16 באפריל 2012

איך ללמד ילדים בכתה א' להכיר את התאריך?



הכרת התאריך


איך ללמד ילדים בכתה א' להכיר את התאריך?

תפיסת הזמן מותנית בהתמצאות במרחב תקינה והבנת הזמן מבססת את התפיסה המרחבית.

התאריך הוא אחת ההתארגנויות המתמטיות של האדם, יש לשלבו בשיגרה הכיתתית, לא רק בשיעורי חשבון ואפילו בבית בשגרת היום-יום. פתיחת יום הלימודים בכתיבת התאריך והסברתו במדורג, כמתואר להלן, שייכת לפעילות היומיומית. בבית אנחנו יכולים להראות דוגמה אישית לילדים כשאנו כותבים את התאריך בראש כל פתק או רשימה וכשאנו דורשים מהם לעשות כן בעת שהם כותבים במחברות בית הספר. נוכל גם להציג להם בהמשך את לוח השנה ואת היומן וכיצד התאריך משחק תפקיד בכלים האלה שמשמשים אותנו לתכנון ולארגון.

אפשר לסייע לילדים למנות את ימי השבוע בעזרת חרוזים גדולים המושחלים על חוט, ונמצאים בחזית הכיתה. בכל יום מעבירה המורה חרוז אחד ומראה: "היום יום שלישי. אתמול היה יום ______ מחר יהיה יום ______, מחרתיים יהיה יום _______".

מניית הימים בחודש: חלק מהילדים אינו מכיר את החודשים העבריים ובוודאי אינו יודע את המספור בעזרת אותיות, לכן המנייה צריכה להיות במדורג, למשל, המורה מזיזה חרוז ואומרת: "עבר היום הראשון של החודש. שמו של החודש הנוכחי הוא: תשרי. ליום הראשון של החודש קוראים א' תשרי. א' - זה כמו כיתה א' - היום הראשון של החודש, כמו הכיתה הראשונה בבית-הספר. היום הראשון בחודש הוא יום שלישי, כי הוא היום השלישי בשבוע." וכך הלאה.

דוגמה נוספת: 
אתמול היה כ' בחודש תשרי מחר יהיה כ"א בחודש תשרי.
נספור את הימים מתחילת החודש. נספור את הימים עד … 
20 יום חלפו מתחילת החודש נרשום את זה באות כ'. 

בשלב זה הילדים נחשפים לתאריך ללא הבנת כל פרטיו. למשל, הם עדיין לא למדו את הספירה באותיות. 

בשיעורי קריאה ועברית יילמדו החודשים העבריים בעל-פה. 

התאריך הלועזי יילמד מאוחר יותר. 

ניתן למנות את ימי הלימוד מתחילת השנה, על-ידי סימון קווים, או שימוש בלוח-שנה, מחיקת הימים שחלפו ומניית הימים שנותרו עד… . 

למשל, _________ ימים חלפו מתחילת השנה. ___________ ימים נותרו עד לחופשת החנוכה. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה