יום חמישי, 19 באפריל 2012

מבנה מומלץ לשיעור


מבנה מומלץ לשיעור

5 דקות תרגול מהיר

כל שיעור ייפתח במספר דקות של תרגול מהיר של חומר שכבר נלמד. אפשר לשלב בחזרה הזאת:
ספירה במקהלה: כאשר אצבעה של המורה מונפת למעלה הילדים סופרים במקהלה מ-0 ומעלה. כאשר המורה מורידה את האצבע, כל הילדים משנים את כיוון הספירה (מהמספר שאליו הגיעו ממשיכים לספור אחורנית). מדי כ-10 שניות משנה המורה את כיוון האצבע ובעקבותיה משנים הילדים את כיוון הספירה. שינוי כיוון האצבע של המורה מחייב את התלמידים להיות ערניים וממוקדים.
שאלות מבדחות כמו: כמה פילים בכיתה? - אפשר לשחק זאת כך: הילדים יוצרים את צורת האפס בשתי הידיים - בוהן לבוהן, זרת לזרת אצבע לאצבע וכך הלאה (צורת הספרה). אפשר להחליט על סימן אפס אחר - שילוב הידיים ואי-הרמת האצבעות (משמעות האפס).
משחקים של התמצאות במרחב: כל הילדים עוצמים עיניים, עומדים בשקט ומחכים להוראה ועכשיו כולם פונים שמאלה, או : אם יפית תפנה ימינה מה יהיה מלפניה?

חידות

במשך הזמן יוכלו המורים לקבל מקבץ של חידות שיגוונו את ההוראה והלמידה.

התייחסות לשיעורי-הבית

שיעורי-הבית חייבים להיבדק דרך קבע. יש להתייחס לשגיאות ולבחון את סיבותיהן. יש להגיב על עבודה יצירתית ולבקש מהילד היצירתי שישתף את הכיתה באופן עבודתו.

הקניית חומר חדש

לדוגמה, 


יצירת סיפור חשבוני עם פעולת חיסור
מ: המציאו כמה שיותר סיפורים חשבוניים המתאימים למצויר בדף הזה, וספרו לכולנו מה המצאתם.ת: יש 5 ציפורים על העץ ו-3 ציפורים עפו. כמה ציפורים יש בתמונה?מ: אני מזמינה אל הלוח 6 ילדים. כל אחד רושם את התרגיל המתאים. שאר הילדים רושמים במחברותיהם 8 = 5+3
ת: מהי התשובה המלאה?ת: בתמונה יש 8 ציפורים.מ: זיכרו, בסיפורים חשבוניים צריך לתת תשובה מלאה בעברית.
מ: מישהו יכול לספר עוד סיפור על הציפורים?
אם הילדים מתקשים, המורה פותחת:
מ: היו 8 ציפורים. 3 מהן עפו והיתר התיישבו על הענף. כמה ציפורים יושבות על הענף? את התרגיל החשבוני כותבים כך : 5 = 8-3מ: התרגיל החשבוני נקרא גם: סיפור חשבוני.
ת: לי יש סיפור נוסף: היו 8 ציפורים. 5 מהן התיישבו על הענף והיתר עפו. כמה ציפורים עפו?מ: אילו סיפורים יש לנו על הילדים? התבוננו היטב בציור, התבוננו בכותרת ונסו להמציא סיפורי חיסור.
במרכז התמונה יש קבוצת ילדים. התבוננו בהם, איספו את כל הנתונים וחישבו על סיפורי חיסור רבים ככל שתוכלו.

תשובות אפשריות:

7 ילדים שיחקו על הדשא. ל-2 מהם היו עפיפונים. לכמה מהם אין עפיפונים?
7 ילדים שיחקו. 2 מתוכם היו בנות. כמה בנים שיחקו?
7 ילדים משחקים. פניהם של 5 מהם מופנות אלינו. כמה ילדים אינם פונים אלינו?
7 ילדים משחקים. ל-3 מהם שיער בהיר. לכמה מהם שיער כהה?
חוזרים על אותו תהליך לגבי הארנבים והגזרים.
מ: כמה גזרים יש בתמונה?
ת: תשעה.מ: מה קרה להם?ת: ארנבים אכלו 3 מהם.
מ: מה אפשר לשאול?ת: כמה גזרים נשארו שלמים?

כל שיעור מסתיים בסיכום

מ: מה למדנו היום?
ת: המצאנו סיפורי חיסור.מ: ומה עוד?
המורה לימדה שהילדים עושים איסוף נתונים.
ת: למדנו לאסוף נתונים בזהירות. וראינו שאפשר ליצור מהנתונים האלה סיפורי חיבור וסיפורי חיסור רבים.ת: למדנו איך כותבים חיסור.מ: היום יש לכם שיעורי-בית מעניינים. איספו את הנתונים על השכנים בבית שלכם. כמה גרים בקומת הקרקע, כמה בקומה הראשונה והמציאו סיפורי חיסור עם הנתונים שלכם. אם מישהו גר בבית פרטי שיתייחס לשכנים מסביבו. מחר הילדים יספרו לכולנו או יקראו לפנינו את מה שהם כתבו.

שיעורי-הבית

יכולים להינתן מחוברות העבודה, או ממצבים יומיומיים. לשיעורים הקשורים לחיי היומיום, כמו במערך שלפנינו, יש חשיבות רבה, כי החשבון נעשה חלק מחיי הילד.

כמה דברים להבין ולזכור:
  • כל שיעור הוא חלק ממארג שלם של נושאים.
  • אנו מלמדים מתוך גישה שיש להקנות לילדים מושגים בסיסיים שמסייעים לחשיבה. לפיכך, יש מושגים רבים שהילד אמור לרכוש.
  • מומלץ לערוך רשימת מושגים שהילדים אמורים לדעת בתום כל יחידה.
  • כדאי לנסות ולסכם מה מצפים שהילד יידע עד לסיום אותה יחידה.
  • האם הושגו המטרות שהצבת לעצמך?
  • תוכלו להיעזר ברשימה לתכנון המשך העבודה.
  • בעיות מיוחדות, קשיים מיוחדים, תשובות טובות במיוחד וכל נושא שעשוי לסייע לך ולהעשיר אתכם ואת עמיתיכם ושתרשמו לפניכם סמוך להופעתם יתרמו לכם  ולעמיתיכם.







* נכתב על ידי תלמה גביש ומפורסם באישורה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה